Dåb

I den Danske Folkekirke kan man altid blive døbt - uanset hvor gammel man er.

Dåben foregår som udgangspunkt ved en almindelig søndagsgudstjeneste. Derudover holder vi ca. hver anden måned særlige dåbsgudstjenester om lørdagen. Det er en god idé at henvende sig til kirkekontoret i god tid forinden for at få aftalt dåben, da man skal have en forudgående samtale med præsten. Der som regel kun plads til 2-3 dåbshandlinger under gudstjenesten, og har man planer om at invitere mange gæster med, er det først til mølle-princippet, der gælder.

Sådan gør du

• Ring til Det Fælles Kirkekontor på telefon 38 79 03 11 og aftal en tid til dåb. Husk at fortælle, at det er Hyltebjerg Kirke, det drejer sig om.

• Når dåben er skrevet i kirkens kalender, skal der indskrives 2-5 faddere / dåbsvidner (hvis en gudmor eller gudfar bærer barnet ved dåben, tæller denne med som en af fadderne). Fadderne skal være døbt med den kristne dåb og være nået konfirmationsalderen. Faddernes navne og adresser skal meddeles kirkekontoret, da de noteres i Kirkebogen.

• Inden dåben skal man have en samtale med den præst, der skal døbe. Det er som regel en uge eller to før dåben.
• Efter dåben udleveres en fødsels- og dåbsattest.

Tilknytning
For at blive døbt eller få sit barn døbt, kræves det, at I har eller har haft bopæl i sognet eller har særlig tilknytning til sognet gennem f.eks. kirkelig handling (dåb / konfirmation). Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kirkekontoret.