Dødsfald

Når en person er død skal de nærmeste pårørende tage stilling til, hvad der skal ske.

Dødsfaldet anmeldes som regel af den læge, der udsteder dødsattesten.
De pårørende skal beslutte om den døde skal begraves eller brændes. Det skal anmeldes digitalt på borger.dk. Udgangspunktet er, at man altid skal følge afdødes egne ønsker.

Dette gælder uanset om afdøde var medlem af folkekirken eller ikke.

De pårørende kan vælge selv at tage hånd om det rent praktiske, det vil sige anmeldelse, pyntning af kiste og kirke samt transport af afdøde og aftaler med krematorium og kirkegård. De fleste vælger dog at tage imod hjælp fra en bedemand til én eller flere af disse opgaver.

Inden en kirkelig begravelse har man en samtale med præsten, hvor man taler om højtidlighedens forløb, herunder hvilke salmer der skal synges.

Ikke-kirkelig begravelse

Var afdøde ikke medlem af folkekirken, vil dette normalt blive fortolket og respekteret som et ønske om, at afdøde ikke ønskede en kirkelig handling med en præst.

Man har altid mulighed for at kontakte Det Fælles Kirkekontor, hvis man har spørgsmål. 38 79 03 11.