Kirkens historie

Tryk på billederne for at læse mere

Den levende historie

Kirkens historie er mere end årstal og facts. Den er også en blanding af sjove historier og kære minder.

I anledning af Hyltebjerg Kirkes 75-års jubilæum i 2020 fik vi lavet en række små film med nogle af de mennesker, der stadig husker den allerførste tid i det nye sogn.

Branden 21. marts 2022

Det var et kæmpe chok for os alle, da kirken brændte ned på få timer en mandag aften i marts.

Heldigvis nåede alle ud i tide, men alt, hvad der befandt sig i kirken, gik til.

Du kan læse mere om branden, se billeder og følge genopbygningen her.

Alt det du ikke vidste

5 ting, du med garanti ikke vidste!

Vi har samlet en håndfuld facts, du garanteret ikke vidste om Hyltebjerg Kirke og sognet.

Hyltebjerg Kirke - Den første polygon

Kirkens historie kort

Her får du et hurtigt overblik over nogle af de vigtigste begivenheder i Hyltebjerg Kirkes historie.

Hyltebjerg Kirkes historie

Kirkens historie - lidt længere

Hyltebjerg Kirke blev til i flere tempi over en periode på 15 år. Man skulle først have finansieringen i orden, og en stor del af pengene til kirkebyggeriet og inventaret blev skaffet gennem indsamlinger blandt private. Endelig - i 1960 - kunne man indvi Hyltebjerg Kirke, som vi kender den i dag.

Læs Fritz Schiær Petersens  hyggelige beretning om Hyltebjerg Kirkes historie.

Menighedsbørnehaven i Hyltebjerg Kirke

Menighedsbørnehavens historie

En trængt økonomi for kirkebyggeriet og et udtalt behov for børnepasning i det hastigt voksende sogn gjorde, at man fandt på en kreativ løsning i 1946.

Finn Vejlgaard fortæller her om det usædvanlige partnerskab.

Orglet i Hyltebjerg Kirke

Orglet

Orglet var i mange år kirkens achilleshæl. Faktisk var det først i 1971, at det omsider lykkedes at få et orgel, der passede til kirkens størrelse - ved en blanding af vedholdenhed og held.

Kirkeklokken i Hyltebjerg Kirke

Klokken

Hvor får man lige en kirkeklokke fra, når pengene er små? Som så meget andet i kirken har også klokken sin helt egen historie.

Minder fra Hyltebjerg Kirke

Galleri - kirken før branden

Trænger du til at mindes Hyltebjerg Kirke som den var, før den brændte? Så er dette det helt rigtige sted for dig at kigge!